Tratament insomnie

tratament insomnie
Adrian Stănescu

Adrian Stănescu

Informații revizuite medical de Dr. Adrian Stanescu, medic primar în specialitatea gerontologie si geriatrie la Clinica Oxxygene.
Cuprins

Ce este insomnia?

Insomnia este o tulburare a somnului în care oamenii au dificultăți în a adormi sau în a sta adormiți pe parcursul nopții, calitatea și cantitatea somnului fiind nesatisfăcătoare. Se poate asocia cu somnolență diurnă, iritabilitate, energie scăzută și depresie. 

Tipuri de insomnii

  • insomnia de adormire (insomnie inițială) – dificultate de adormire la ora de culcare
  • insomnia de menținere a somnului (insomnia de mijloc) – se caracterizează prin treziri frecvente sau prelungite în timpul nopții
  • insomnia tardivă – implică trezirea dimineața devreme și incapacitatea de a adormi.

 

  • episodică – simptomele durează cel puțin 1 lună, dar mai puțin de 3 luni
  • persistentă – simptomele durează cel puțin 3 luni 
  • recurentă – apar cel puțin 2 episoade de insomnie în decurs de 1 an

Ce medic trateaza insomnia?

Există o supraspecializare numită medicina somnului care se ocupă de diagnosticul și tratamentul tulburărilor de somn. Totuși, dacă nu ajungi la un medic specializat în somnologie, în funcție de contextul apariției insomniei, aceasta poate fi tratată de: medicul de familie, medicul de medicina muncii, psihiatru, pneumolog, neurolog, ORL-ist, cardiolog sau pediatru.

Tratament insomnie

Psihoterapie

Studiile au arătat că psihoterapia, respectiv terapia cognitiv-comportamentală (TCC) a avut cea mai mare eficacitate în cazul persoanelor care se confruntau cu insomnia. La mulți pacienți s-a înregistrat o îmbunătățire semnificativă a somnului după un 5-8 ședințe individualizate de terapie.

Terapia cognitiv-comportamentală (TCC) poate îmbunătăți somnul prin schimbarea comportamentului înainte de culcare, precum și prin schimbarea modurilor de gândire care impiedică persoana să adoarmă. De asemenea, se concentrează pe îmbunătățirea abilităților de relaxare și schimbarea obiceiurilor stilului de viață care afectează somnul. Terapia este o modalitate eficientă de a trata problema de bază, și nu doar simptomele de insomnie, ajutând astfel la dezvoltarea unor tipare sănătoase de somn. Dacă te confrunți cu insomnie, terapia te poate ajuta să înveți să te relaxezi, să îți schimbi perspectiva și să îți îmbunătățești obiceiurile din timpul zilei pentru a avea un somn odihnitor pe timpul nopții.

Remedii naturale pentru insomnie

Există anumite terapii alternative pentru tratarea insomniei cum ar fi:

  • anumite plante: valeriana, mușețelul, lavanda, kava, floarea pasiunii, balsamul de lămâie, suc de cireșe
  • suplimente alimentare cu melatonină, magneziu
  • practicare de yoga sau tehnicilor de relaxare
  • masaj
  • aromoterapia
  • acupunctura
  • hipnoza 

Medicamente pentru insomnie

În cazul în care insomnia nu se ameliorează cu psihoterapie și practici de schimbare a stilului de viață și rutinei de somn, medicul îți poate prescrie anumite medicamente care să inducă somnul. Medicamentele se iau cu puțin timp înainte de culcare, este important să respecți indicațiile medicului pentru a evita pe cât posibil efectele adverse ale acestora.

Se pot utiliza:

  • antidepresive
  • benzodiazepinele – aceste medicamente trebuie utilizate pe perioade scurte de timp din cauza riscului de dependență
  • nonbenzodiazepinele – au fost create pentru a minimiza efectele adverse ale benzodiazepinelor
  • agoniști ai melatoninei (Ramelteon)
  • antagoniști ai receptorilor orexinei (Suvorexant)
  • antipsihotice atipice – acestea nu sunt folosite în mod obișnuit pentru tratarea insomniei din cauza reacțiilor adverse, dar pot fi utilizate în anumite situații pentru efectul sedativ
  • antihistaminicele – pot fi utilizate la anumiți pacienți care suferă de insomnie datorită efectelor sedative

Tratament homeopat pentru insomnie

Unele dintre medicamentele homeopate prescrise pentru tratarea insomniei sunt: Coffea cruda, Nux vomica, Kali Phosphoricum, Silicea, Sulphur, Staphysagria, Aconitum apellus, Arnica montana, Arsenicum album, Passiflora incarnata, Ignatia. Este necesară o evaluare detaliată și ulterior prescrierea tratamentului, nu este recomandată automedicația.

Tratamentul insomnie la menopauza

Pentru a trata insomnia asociată menopauzei se folosește de primă intenție terapia hormonală. Astfel, se înlocuiesc hormonii pierduți și multe dintre simptomele menopauzei se ameliorează, printre care și insomnia. Terapia hormonală este disponibilă pentru uz topic geluri, creme și plasturi sau pentru uz intern sub formă de tabletă

Medicul mai poate recomanda un inhibitor selectiv al recaptării serotoninei (ISRS) în doză mică în cazul pacientelor cu insomnie la menopauză.

Tratamentul insomniei la copii

Intervențiile comportamentale ar trebui să fie principalul tratament al insomniei la copii și ar trebui oferite ca tratament inițial (sau împreună cu medicamente). Acestea au scopul de a ajuta copiii să inițieze și să mențină somnul în mod independent, ceea ce duce la creșterea timpului total de somn și la îmbunătățirea calității somnului.

Rareori, se va recurge la tratamentul medicamentos și poate conține: 

  • antihistaminice
  • clonidină în cazul în care copilul are asociată o tulburare de deficit de atenție sau probleme de comportament
  • melatonina
  • antipsihotic (risperidonă) în cazul copiilor care au și autism sau tulburări de comportament
  • antidepresive sedative

Tratamentul insomniei la adolescenti

În adolescență, insomnia este frecventă și se asociază cu compromiterea funcționării și scăderea calității vieții. Diagnosticul de insomnie în adolescență este complex și trebuie evaluat în contextul schimbărilor sociale, comportamentale și biologice care apar în mod normal în adolescență. Se pare că la baza insomniei la adolescenți stă apariția hiperactivării corticale.

Terapiile cognitiv-comportamentale (TCC), concepute pentru a modifica gândurile, credințele și atitudinile despre somn și pentru a modifica comportamentul, sunt abordarea cel mai frecvent utilizate pentru tratamentul insomniei la adolescenți și sunt în mare măsură raportate a fi de succes. TCC pentru insomnie include o varietate de metode, inclusiv: controlul stimulului (adoptarea programelor regulate, consolidarea somnului), reducerea excitării (activități liniștite înainte de culcare și relaxare), îmbunătățirea practicilor de igienă a somnului (creșterea comportamentelor și condițiilor de mediu care promovează îmbunătățirea calității somnului) și restricția somnului (limitarea temporară a orelor în pat pentru a crește eficiența somnului). 

În prezent, există o lipsă de studii controlate privind eficacitatea și efectele pe termen lung ale medicamentelor pentru insomnia  adolescenților. Mai multe medicamente au fost utilizate în mod tradițional pentru a trata insomnia, cum ar fi:

– benzodiazepinele

– agoniştii receptorilor α

– derivaţi de pirimidină ( zaleplon şi zolpidem)

– antidepresive sedative 

– melatonină 

– antihistaminice sedative (de exemplu, difenhidramină și hidroxizină)

Tratamentul insomniei la batrani

Insomnia rămâne una dintre cele mai frecvente tulburări de somn întâlnite la persoanele în vârstă, frecvent caracterizată prin dificultăți de adormire sau menținere a somnului sau somn neodihnitor producând simptome semnificative în timpul zilei.

Fără tratament, insomnia poate avea multiple consecințe fizice și psihice. Odată cu procesul de îmbătrânire, apare și creșterea timpului de eliminare a medicamentelor și totodată riscul potențial de reacții adeverse, din acest motiv opțiunile de tratament nonfarmacologice sunt preferabile celor farmacologice.

Terapiile comportamentale și cognitiv-comportamentale oferă un tratament foarte eficient, de lungă durată și sunt recomandate ca opțiuni de primă linie pentru insomnie în comparație cu medicamentele hipnotice.

Tratamentele farmacologice disponibile pentru utilizare la pacienții în vârstă cu insomnie sunt clasificate ca:

  • sedative benzodiazepine
  • sedative nonbenzodiazepine
  •  agonişti ai receptorilor melatoninei
  • antidepresive 
  • antagonişti ai receptorilor orexinei. 

Cauzele insomniei

Insomnia poate apărea din diverse motive în funcție de persoană, de exemplu:

  • stresul
  • schimbarea fusului orar
  • serviciu ce presupune lucru în ture de noapte
  • zgomot sau lumină
  • pat inconfortabil
  • o temperatură neadecvată în camera de odihnă
  • consumul de cofeină, nicotină alcool sau droguri
  • igienă a somnului necorespunzătoare ( utilizarea TV, calculator, telefon înainte de culcare, reprize de somn pe timpul zilei, program neregulat de somn, activitate fizică crescută înainte de culcare)
  • o masă prea bogată înainte de culcare
  • alte tulburări ale somnului: sindromul picioarelor neliniștite, sindromul de apnee în somn
  • tulburări psihice: depresie, anxietate, sindrom de stres posttraumatic, demență
  • condiții medicale: cancer, boli cardiace, diabet, boala Parkinson, boală de reflux gastro-esofagian, astm, boli tiroidiene
  • anumite medicamente (corticosteroizi, statine, betablocante, antidepresive, inhibitorii angiotensinei, agoniștii histaminici)
  • sarcina
  • cauze genetice, insomnia poate fi moștenită de la cineva din familie

Simptomele insomniei

  • somn neodihnitor
  • dificultăți de adormire
  • treziri repetate peste noapte sau trezirea dimineața devreme
  • somnolență în timpul zilei
  • oboseală
  • iritabilitate
  • dificultăți de concentrare a atenției
  • apariția greșelilor sau accidentelor
  • îngrijorări cu privire la somn
  • dureri de cap
  • dificultăți în a face activitățile zilnice

Complicatiile insomniei

Un somn odihnitor este important pentru sănătatea organismului nostru și pentru buna lui funcționare, astfel insomnia ne poate afecta fizic și psihic. Calitatea vieții persoanelor care suferă de insomnie este mai slabă decât a populației generale, iar complicațiile care pot apărea sunt:

  • scăderea performanțelor școlare și la locul de muncă
  • creșterea riscului de accidente rutiere
  • apariția depresiei, tulburărilor de anxietate, abuzul de substanțe, ideilor și tentativelor de suicid
  • scăderea imunității
  • apariția obezității, diabetului, bolilor cardiace, disfuncției erectile la bărbați, scăderea libidoului la femei
  • complicații ale sarcinii

Sfaturi pentru prevenirea insomniei

  • respectarea orelor de culcare și trezire în fiecare zi
  • evitarea medicamentelor și substanțelor care îți pot afecta somnul
  • respectarea orelor de masă, cu o cină ușoară și evitarea gustărilor înainte de culcare
  • evitarea suprastimulării prin exerciții fizice înainte de culcare
  • evitarea utilizării telefonului, TV, calculatorului înainte de culcare
  • evitarea conflictelor cu alte persoane înainte de culcare
  • evitarea somnului în timpul zilei
  • învățarea și utilizarea unor tehnici de relaxare 
  • menținerea unui ambient care să favorizeze somnul, fără zgomote, lumină sau alți factor care ar putea să te perturbe
  • o rutină înainte de culcare: fă o baie fierbinte, citește o carte sau ascultă muzică liniștitoare

Bibliografie:

 

Manualul de diagnostic și clasificare statistică a tulburărilor mentale (DSM-5)

Manual de buzunar de psihiatrie clinică Kaplan&Sadock – ediția a3a 

Ghid clinic de psihiatrie – Richard J. Goldberg – ediția a2a

https://www.nhs.uk/conditions/insomnia/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167

https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-symptoms-and-causes

https://www.medicalnewstoday.com/articles/9155#treatment

https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-potential-complications

https://www.webmd.com/sleep-disorders/alternative-treatments-for-insomnia

https://www.helpguide.org/articles/sleep/therapy-for-sleep-disorders.htm

https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-medications

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4634348/

https://www.homeopathyschool.com/news/2019/10/8-homeopathic-remedies-to-help-with-insomnia/

https://wa.kaiserpermanente.org/kbase/topic.jhtml?docId=hn-2258008

https://www.medicalnewstoday.com/articles/menopause-and-insomnia#treatment

https://www.verywellfamily.com/insomnia-and-children-2634255

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5931364/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2898839/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5991956/

Vreau sa ma programez

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Vreau sa ma programez

Articole recente

evaluare nutritionala
Articole medicale

Evaluare Nutritionist

Cântărirea inteligentă de Farmacist Nutriționist Izabela Dănoiu Cât de sănătos ești cu adevărat? De-a lungul timpului percepția legată de frumusețea și sănătatea corpului uman s-a

Citeste mai multe »

Programează-te!

Call Now Button